اساسنامه: مصوب هيأت وزيران
هيئت وزيران درجلسه مورخ 50/04/19 بنا پيشنهاد وزارت كار و امور اجتماعي و به استناد تبصره 2 ماده واحده قانون تأسيس مؤسسه كار و تأمين اجتماعي مصوب 19 بهمن ماه 1349 اساسنامه مؤسسه مذكور را بشرح پيوست تصويب نمودند.
ماده1ـ مؤسسه كار و تأمين اجتماعي كه در اين اساسنامه مؤسسه ناميده ميشود داراي هيئت امناء و يك رئيس خواهد بود.
ماده2ـ وظايف و اختيارات هيأت امنا بشرح زير است:
الف ـ تعيين خط مشي مؤسسه واتخاذ تصميم درباره آن.
ب ـ رسيدگي به گزارش رئيس مؤسسه درمورد اقدامات و برنامه هاي انجام شده سال قبل و برنامه آينده مؤسسه و تصويب آنها.
ج: تصويب بودجه و حساب سالانه مؤسسه.
د: انتخاب رئيس مؤسسه بنا به پيشنهاد وزيركار و اموراجتماعي.
هـ : انتخاب حسابرس مؤسسه از بين اشخاص حقيقي يا حقوقي .
و: تصويب آئين نامه هاي اداري و استخدامي، مالي، آموزشي و ساير آئين نامه هاي مورد نياز مؤسسه كه بوسيله مؤسسه تهيه و پيشنهاد مي گردد.
ز: تصويب سازمان مؤسسه و شرح وظايف واحدهاي آن.
ح: تعيين حقوق رئيس و حق الزحمه حسابرس مؤسسه.
ط: اتخاذ تصميم در مورد نحوه همكاري مؤسسه با سازمانهاي ملي و بين المللي.
ماده 3ـ عضويت هيأت امناء افتخاري است. جلسات هيئت امناء با حضور اكثريت اعضاء به رياست وزير كار و امور اجتماعي رسميت مي يابد و در هر حال تصميمات متخذه با تصويب شش نفر از اعضاء معتبر خواهد بود.
ماده 4ـ جلسات عادي هيأت امناء حداقل سالي دو بار بنا به دعوت رئيس هيأت امناء تشكيل ميشود.
جلسات فوق العاده درصورت لزوم به پيشنهاد رئيس مؤسسه و دعوت رئيس هيئت امناء تشكيل خواهد گرديد.
ماده 5ـ رئيس مؤسسه مي تواند در جلسات هيئت امناء بدون داشتن حق رأي شركت كند. همچنين رئيس هيئت امناء مي تواند از كارشناسان و ساير افراد ذي صلاحيت دعوت به عمل آورد كه بدون داشتن حق راي در جلسات هيئت امناء شركت نمايند.
ماده 6ـ صورتجلسات هيئت امناء به امضاء اعضاي حاضر در جلسه خواهد رسيد و يك نسخه از آن با امضاء رئيس مؤسسه براي كليه اعضاء هيئت امناء ارسال خواهد شد.
ماده 7ـ رئيس مؤسسه بنا به پيشنهاد وزير كار و امور اجتماعي و تصويب هيئت امناء براي مدت سه سال انتخاب مي شود. چنانچه رئيس مؤسسه قبل از پايان مدت مأموريت خود مستعفي شود يا فوت كند و يا آنكه تغيير او به عللي لازم گردد جانشين او به همين ترتيب انتخاب خواهد شد.
انتخاب مجدد رئيس مؤسسه براي دوره هاي بعد بلامانع است.
ماده 8ـ رئيس مؤسسه مسئول كليه امور اداري، اجرائي و آموزشي مؤسسه مي باشد. عزل و نصب و تعيين حقوق كاركنان مؤسسه در حدود اعتبارات مصوب بر طبق آئين نامه اي كه به تصويب هيئت امناء خواهد رسيد از اختيارات رئيس مؤسسه است.
ماده 9ـ رئيس مؤسسه درحدود مقررات اين اساسنامه و مصوبات هيئت امناء داراي اختيارات كامل بوده و مي تواند اختيارات خود را به معاون و يا به مسئوليت خود قسمتي از آن را به هر يك از كارمندان ارشد مؤسسه تفويض نمايد.
ماده 10ـ رئيس مؤسسه درمقابل اشخاص حقوقي يا حقيقي و كليه مراجع قانوني نماينده مؤسسه بوده و مي تواند اين حق را شخصاً يا بوسيله نماينده و يا وكيل اعمال نمايند.
ماده 11ـ حسابرس مي تواند هر گونه اسناد و مدارك مالي مربوط به مؤسسه را براي مطالعه درخواست نمايد و رئيس مؤسسه مكلف است مدارك و اطلاعات مورد درخواست را، در دسترس او قرار دهد.
ماده 12ـ حسابرس عمليات مالي مؤسسه را با اساسنامه و آئين نامه هاي مربوط تطبيق كرده و گزارش خود را به رئيس هيئت امناء تسليم و نسخه اي از آنرا جهت اطلاع براي رئيس مؤسسه ارسال خواهد داشت.
ماده 13ـ كليه وجوه و درآمدهاي مؤسسه در حساب مخصوصي كه در بانك مركزي ايران افتتاح خواهد شد واريز و هزينه هاي مؤسسه نيز از حساب مخصوص با دو امضاء رئيس و ذيحساب مؤسسه قابل پرداخت خواهد بود.
ماده14ـ مازاد درآمد و اعتبارات مصرف شده سالانه مؤسسه در حساب مؤسسه بعنوان ذخيــره باقي مي ماند و با تصويب هيئت امناء قابل مصرف در سالهاي بعد خواهد بود.